3 stručné príklady, ako postupovať na prelome rokov pri zmene sadzieb DPH a to:
- z pohľadu úhrady zálohy v 2024 a dodávky v 2025,
- pri vystavení dobropisu ( ťarchopisu ) v roku 2025 k dodávke z roku 2024
- pri aplikácii prenosu daňovej povinnosti pri obstaraní tovaru, alebo služby z EU na konci roka.
1. Zálohy – stručný príklad ( pravidlo: použije sa sadzba DPH platná v deň uskutočnenia zdaniteľného plnenia (DUZP). DUZP je deň dodania tovaru, služby, alebo prijatia preddavku ).
Dodávka tovaru ( služieb ) v 2025, celková suma 10 000 EUR + DPH. V 2024 bola prijatá záloha napríklad vo výške 50 %.
2024: prijatá záloha 5 000 EUR + 1 000 EUR DPH ( 20 % )
2025: dodanie v celkovej výške 10 000 EUR bez DPH, doplatok – druhá polovica sumy tzn. 5 000 EUR bez DPH.
DPH v sadzbe 23% ( alebo v inej platnej pre rok 2025 ) sa uplatní len na druhú polovicu 5 000 EUR. Tzn. doplatok bude 5 000 EUR + 1 150 EUR DPH ( 23 % ).
Výsledná cena celkom 10 000 EUR + 1 000 EUR ( 20% DPH ) + 1 150 EUR ( 23 % ) DPH. Prvá polovica platby sa už nijako dodatočne neupravuje o aktuálnu DPH.
Ak by sa prijala záloha v 2024 v 100% výške, ale dodávka by bola až v 2025, dodatočne sa už nič nedopláca, celá dodávka bude podliehať sadzbe v čase prijatia zálohy tzn. 20%. Viac príkladov v prílohe, dôležité som Vám vyznačila farebne.
2. Oprava základu dane ( dobropis, príp. ťarchopis ) – stručný príklad.
Ak sa v roku 2025 vytaví dobropis k faktúre za rok 2024, príp. za iné skoršie zdaňovacie obdobie ( napríklad dodatočné zníženie ceny tovaru, služby, finančný bonus, príp. vrátenie tovaru a následné vrátenie platby ), dobropis sa vystaví so sadzbou dane, aká platila pri pôvodnej faktúre.
2024: faktúra za tovar 1 000 EUR + 200 EUR DPH ( 20 % ).
2025: tovar bol vráteny, vystavil sa dobropis . Uplatní sa sadzba dane platná pri pôvodnej faktúre. ( – 1 000 EUR ) + ( – 200 EUR ) DPH ( 20 % )
3. Obstaranie tovaru a služby z inej krajiny EU – sadzba pri samozdanení.
Pre správne použitie sadzby je dôležité správne určiť dátum daňovej povinnosti.
Pri službe je to dátum dodania služby.
Napríklad : Služba správy siete za december 2024 dodaná českou materskou firmou pre slovenskú dcérsku spoločnosť, faktúra vystavená 10.1.2025. Daňová povinnosť vzniká v takomto prípade v decembri, najneskôr v posledný decembrový deň, 31.12.2024, použije sa pri samozdanení sadzba 20 % platná v 2024, aj napriek tomu, že faktúra sa vystavila až v januári.
Pri obstaraní tovaru z EU na Slovensko, vzniká daňová povinnosť v deň vystavenia faktúry ( môže to byť ale aj 15.deň nasledovného mesiaca, po dni kedy sa tovar dodal, ak sa nevystavila faktúra skôr). Budem uvažovať s dňom vystavenia faktúry, tento prípad nastáva najčastejšie.
Napríklad : Tovar bol dodaný 20.12.2024, faktúra vystavená 10.01.2025. Pri obstaraní tovaru z EU, vzniká daňová povinnosť dňom vystavenia faktúry , tzn. 10.01.2025 použije sa sadzba 23%, platná v 2025.