K 1.1.2025 prichádza k výraznej zmene sadzieb DPH:

Zmena sadzieb DPH

Pár upozornení:

  • Zmena sadzieb DPH sa bude na prelome rokov 2024 a 2025 týkať tentokrát všetkých platiteľov DPH, takže je potrebné pamätať na zmeny v nastavení systémov. Ak by nastala taká situácia, že ešte v roku 2024 príjme podnikateľ zálohu na dodávku, kedy platí pôvodná sadzba dane, napríklad 20% , ale k dodaniu a celkovému vyrovnaniu príde až v roku 2025, kedy už bude platiť iná sadzba DPH, potom sa záloha zdaní 20% sadzbou, a  rozdiel doplatený v 2025 sa doplatí v sadzbe DPH platnej v tomto roku, napríklad, vo výške  23 %. Záloha  už  ostane v 20%. Celá dodávka bude teda podliehať dvom rôznym sadzbám DPH.
  • v prípade dobropisov vzťahujúcich sa k roku 2024 alebo skôr, sa použije sadzba DPH platná  momente vystavenia pôvodnej faktúry
  • pre zaujímavosť, na bločku za reštauračné služby môžete mať v konečnom dôsledku tri rôzne sadzby DPH a to vo výške 5%, 19% a 23%. Jedlo bude v 5% sadzbe, nealko nápoje 19% a alkoholický nápoj s obsahom alkoholu viac ako 0,5 % objemu sadzbe 23 % .

Zmeny v povinnej registrácii k DPH od 1.1.2025.

Súčasný stav. 

Povinná registrácia k DPH pri prekročení obratu 49 750 EUR za najviac 12 po sebe idúcich mesiacov a to do 20.dňa nasledujúceho mesiaca.

Od 1.1.2025 

Vzniká povinná registrácia pri prekročení obratu 50 000 EUR v kalendárnom roku, pričom platiteľom sa daňovník stáva až od prvého dňa nasledujúceho kalendárneho roka. Ak by nastala situácia, že v danom roku, po registrácii stihne daňovník presiahnuť obrat 62 500 EUR, platiteľom DPH sa stáva už dňom dosiahnutia tohto obratu. Oznamovacia povinnosť je veľmi krátka, a to do 5 dní po prekročení ktoréhokoľvek obratu.

Možnosť využitia samozdanenia pri dovoze tovaru ( vyhnutie sa povinnosti hradiť DPH na colnom úrade ). 

Od 1.1.2025 sa za splnenia určitých podmienok zavádza možnosť uplatňovať samozdanenie pri dovoze tovaru, tzn. nebude potrebné hradiť daň z pridanej hodnoty Colnému úradu, ale  sa vymeria v priznaní s uplatnením odpočtu,  podobne, ako pri nadobudnutí tovaru v rámci EU, tzn. nezaťaží peňažné toky podnikateľa. Podnikateľ však bude musieť mať  status  schváleného hospodárskeho subjektu, kde sú kritériami pre jeho dosiahnutie absencia závažného porušovania colných a daňových predpisov, spoľahlivý systéme evidencie a kontroly toku tovarov, finančná spôsobilosť včas hradiť záväzky.

Nákupy v hotovosti, alebo platobnou kartou, a možnosť uplatnenia odpočtu DPH, ak má podnikateľ k dispozícii doklad z registračnej pokladnice – len do výšky 400 EUR. 

Do 31.12.2024 platí, že odpočet DPH sa môže uplatniť v prípade  nákupu v hotovosti alebo platobnou kartou, kedy  podnikateľ dostane ako potvrdenie o nákupe len blok z registračnej pokladnice , ak tento doklad je do výšky 1 000 EUR / hotovosť, alebo 1 600 EUR / platobná karta. Pri vyšších sumách je potrebné mať faktúru, aby bolo možné uplatniť odpočet DPH.

Od 1.1.2025 sa hranica posúva a nárok na odpočet je možné pri oboch spôsoboch úhrady uplatniť len vtedy keď bude doklad z registračnej pokladnice maximálne do výšky 400 EUR. V praxi to neznamená, že obchodník nemôže vystaviť doklad z registračnej pokladnice vo vyššej hodnote, ako je 400 EUR. Žiadny zákon to nezakazuje, až do výšky 15 000 EUR, kedy je obmedzenie dané Zákonom o obmedzení platieb v hotovosti. Ak si bude chcieť kupujúci podnikateľ uplatniť odpočet DPH, blok z registračky mu na tento účel nebude postačovať, a bude musieť žiadať u predávajúceho faktúru so všetkým náležitosťami podľa Zákona o DPH.

Spracovala

Ingrid Cicáková

0903 276 331

UŽITOČNÉ INFORMÁCIE