Hoci nakupovanie tovaru v hotovosti v kamenných obchodoch už roky do značnej miery nahrádzajú  nákupy cez e shopy, predsa len stále tento spôsob nakupovania pretrváva a to nie len u občanov, ale aj vo firmách.  Podobne, aj za služby sa často platí na mieste, pre  podnikateľov  môže ísť napríklad o platby za ubytovanie, servisné služby, dopravu a podobne.    

Aké limity pre takýto druh nákupu platia, a ako ich ovplyvní ( alebo neovplyvní ? ) novela Zákona o DPH platná od 1.1.2025.

Pri predaji tovaru a služieb, pri ktorých sa príjmajú  platby v hotovosti je potrebné vychádzať z troch zákonov. A to zo Zákona o obmedzení platieb v hotovosti, Zákona o registračnej pokladnici a  Zákona o DPH. 

Zákon o obmedzení platieb v hotovosti hovorí o zákaze platieb v hotovosti nad 15 000 EUR, až na pár výnimiek, ktoré nie sú v súvislosti s týmto článkom dôležité. To znamená, pri predaji tovaru, alebo služby nesmie byť zaplatené hotovostnou platbou pri hodnote dodávky nad 15 000 EUR.

Ďalším Zákonom je Zákon o registračnej pokladnici, ktorý kladie povinnosť evidovať prijaté platby v hotovosti, alebo „kartou“, prípadne platobnými poukážkami na predajnom mieste za predaj tovaru alebo služieb prostredníctvom registračnej pokladnice. Podnikateľ má možnosť použiť virtuálnu registračnú pokladnicu VRP ( ide vlastne o software Finančnej správy, v ktorom sa evidujú platby a je možné sa na SW napojiť cez internet z notebooku, alebo mobilu ), alebo online registračnú pokladnicu ORP, čo je vlastná kasa podnikateľa zaevidovaná a prepojená s Finančnou správou.  

Ďalším zákonom, ktorý sa týka podnikateľa predávajúceho tovar alebo službu a v tomto prípade hlavne kupujúceho podnikateľa je Zákon o DPH. Posúdenie transakcie je v tomto prípade dôležité hlavne z pohľadu kupujúceho, pretože Zákon o DPH limituje skôr kupujúceho ako  predávajúceho. 

Ako teda prihliadať na Zákon o DPH a na platby nielen v hotovosti, ale aj kartou.   

Zákon o DPH  definuje v § 74 čo je to faktúra a tzv. zjednodušená faktúra.

Faktúra je najčastejší a možno najdôležitejší podnikateľský dokument, obsahujúci všetky bežné údaje, dôležité pre účtovníctvo a úhradu, ako sú údaje o dodávateľovi a odberateľovi, poradové číslo, dátum dodania, vystavenia, príp. prijatia platby, množstvo a druh dodávaného tovaru, základ dane, sadzbu, výšku dane, jednotkovú cenu, zľavy, rabaty a pod. Toto všetko nie je len podnikateľská tradícia, ale sú to povinné náležitostí obsiahnuté v Zákone o DPH. 

Existuje ale ešte typ dokladu, ktorý sa nazýva zjednodušená faktúra. Zjednodušenou faktúrou je aj doklad z ERP ( registračky ), ktorý nemusí z vyššie vymenovaných údajov obsahovať údaje o odberateľovi a jednotkovú cenu, najčastejšie ide o  klasický „bloček“, ktorý pozná každý. Momentálne je limit pre možné vyhotovenie takéhoto dokladu 1 000 EUR pri platbe v hotovosti, a 1 600 EUR pri platbe inými platobnými prostriedkami ( najčastejšie kartou ). Nad tieto limity sa už musí vyhotoviť riadna faktúra so všetkými údajmi, ako je uvedené vyššie. Ale nie vždy to tak platí! 

Tu je totižto ešte taká zvláštnosť, že  Zákon o DPH  prikazuje povinnosť vystaviť faktúru len pokiaľ podnikateľ predáva tovar inému podnikateľovi ( tzn. ide o transakciu medzi dvomi podnikateľmi, v skratke tzv. B2B model = biznis to biznis ). Ak  teda maloobchodná predajňa predá  tovar občanovi ( skratka modelu B2C biznis to customer ), Zákon o DPH vôbec neprikazuje vyhotoviť faktúru, a jediné, čo je potrebné dodržať je Zákon o registračnej pokladnici, tzn. podnikateľ  musí vyhotoviť doklad z registračky, nech ide o kohokoľvek. Predávajúci sa však nemusí  pridržať limitu podľa Zákona o DPH –  hotovosť 1 000 EUR  a karta  1 600 EUR. Kľudne môže evidovať cez registračku aj tovar vo vyššej cene, maximálne však 15 000 EUR. Samozrejme, že keď si niekto kupuje v hotovosti tovar do podnikania, pokladníčka v kase nemôže tušiť, či si kupujúci kupuje tovar ako podnikateľ alebo nie. Je v poriadku, že pokiaľ túto vedomosť nemá, obchod berie ako pre občana a doklad môže vystaviť kľudne z ERP, ak aj nad 1 000 EUR, resp. 1 600 EUR. Problém však nastáva pre kupujúceho, ak  si tovar kupoval s úmyslom využívať v podnikaní, a kalkuloval s odpočtom DPH. Účtovníčka mu ho  neuplatní, pretože v limite nad 1 000 EUR / 1 600 EUR už „bloček“ z registračky nie je dokladom, ktorý by umožnil uplatniť odpočet DPH. Podnikateľ sa pri kúpe mal sám vopred ozvať, a vypýtať si od predávajúceho riadnu faktúru.

Nákupy nad 1 000 EUR resp. 1 600 EUR nie sú v hotovosti až také časté, ale vyskytujú sa. 

Aktuálne je však schválená  novela Zákona o DPH, a hranicu 1 000 EUR ( 1 600 EUR ) posúvajú od 1.1.2025 na 400 EUR, pre obe platobné metody – hotovosť aj karta. Pri kúpe tovaru alebo služby do podnikania je preto dôležité pre kupujúceho, aby si pri nákupe nad 400 EUR žiadal  riadnu faktúru, hoci ju uhradí aj na mieste peniazmi, alebo kartou. Predávajúci neporušuje žiadny zákon, ak pre predaji vystaví len doklad z registračky bez údajov o kupujúcom a bez jednotkovej ceny. Kupujúci však nemá v rukách riadny doklad pre uplatnenie odpočtu DPH.